Blog

Home   /   Nieuws   /   Begrijpend luisteren als voorloper voor begrijpend lezen

Begrijpend luisteren als voorloper voor begrijpend lezen

Begrijpend luisteren is een krachtige voorbereiding op begrijpend lezen. Begrijpend luisteren en begrijpend lezen doen beroep op dezelfde essentiële denk- en taalvaardigheden. Het is goed om binnen de school begrijpend luisteren en begrijpend lezen op elkaar te laten aansluiten, zodat er een goede doorgaande lijn ontstaat.
Beter BijLeren heeft een format gemaakt voor de lessen begrijpend luisteren zoals die in de onderbouw gegeven kunnen worden. Dit format bestaat uit een voorbereidingsformulier voor vier lessen, waarbij je doelgericht gaat werken aan begrijpend luisteren.

In de eerste les wordt het boek voorgelezen en worden de belangrijkste woorden uit het boek via woordstrategieën aangeboden.
In les 2 wordt het verhaal naverteld met ondersteuning van de platen uit het boek op het digibord en wordt het verhaalschema besproken met behulp van de wie-wat-waar picto’s. Vragen die we stellen over de inhoud van het boek, zijn gemaakt met behulp van de Taxonomie van Bloom. Tijdens les 2 zijn het onthoud- en begripsvragen, maar ook toepas- en analyseervragen.
In de derde les vatten we het verhaal nogmaals samen, maar nu zonder ondersteuning van de prenten. We gaan daarbij op zoek naar de diepere laag in het boek: wat wil de schrijver eigenlijk vertellen? Vragen die we stellen zijn uit de categorieën evalueren en creëren.
In les 4 bieden we een verwerkingsactiviteit aan.

Ook op uw school of binnen uw bestuur kunnen we een workshop Begrijpend Luisteren verzorgen. Leerkrachten leren hierin hoe een lessenserie wordt opgebouwd en hoe je goede vragen kunt formuleren bij prentenboeken. Aan het eind van de workshop heeft elke deelnemer dan een eigen les gemaakt. Door onderlinge uitwisseling van de lessen ga je met een pakketje aan lessen naar huis.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *