Begrijpend luisteren als voorloper voor begrijpend lezen
Begrijpend luisteren is een krachtige voorbereiding op begrijpend lezen. Begrijpend luisteren en begrijpend lezen doen beroep op dezelfde denk- en taalvaardigheden. Het is goed om binnen de school begrijpend luisteren en begrijpend lezen op elkaar te laten aansluiten, zodat er een goede doorgaande lijn ontstaat. Ons format voor lessen begrijpend luisteren in de onderbouw bestaat uit vier lessen, waarbij je doelgericht werkt aan begrijpend luisteren. In de eerste les lees je het boek voor en bied je de belangrijkste woorden uit het boek via woordstrategieën aan.
In les 2 vertellen leerlingen het verhaal na met ondersteuning van de platen uit het boek op het digibord. Ook bespreken we het verhaalschema met behulp van de wie-wat-waar picto’s. Vragen over de inhoud van het boek zijn gemaakt met behulp van de Taxonomie van Bloom. Tijdens les 2 zijn het onthoud- en begripsvragen, maar ook toepas- en analyseervragen.
In les 3 vatten we het verhaal nogmaals samen, maar nu zonder ondersteuning van de prenten. We gaan daarbij ook op zoek naar de diepere laag in het boek: wat wil de schrijver eigenlijk vertellen? Hierbij horen vragen uit de Bloom-categorieën evalueren en creëren.
In les 4 bieden we een verwerkingsactiviteit aan.
Ook op uw school of binnen uw bestuur kunnen we een workshop Begrijpend Luisteren verzorgen. Leerkrachten leren dan hoe je een lessenserie opbouwt en hoe je goede vragen formuleert bij prentenboeken. Aan het eind van de workshop heeft elke deelnemer zelf een les gemaakt. Door onderlinge uitwisseling van de lessen ga je met een pakketje aan lessen naar huis.